Az új CUPRA Formentor VZ5 – az ikonikus öt henger most végre szabadon, korlátok nélkül az utakon
A CUPRA Formentor VZ5 visszatér a színtérre – 390 lóerő (287kW), 480 Nm, és a jól ismert 2,5 literes öthengeres TSI motor zabolátlan ereje > A csúcsteljesítményű crossover SUV most kiteljesedik: a korlátlan végsebesség elérte a 280 km/h-t > A látványos külsőt a VZ5-emblémás első légterelő, a kiszélesített kerékjárati ívek és a rézárnyalatú, átlós kipufogók teszik teljessé > A VZ5 legendás formavilágú 20 colos könnyűfém keréktárcsái és az Akebono hatdugattyús fékjei együtt gondoskodnak a tökéletes tapadásról és villámgyors fékreakcióról > Az utastérben CUPBucket sportülések gondoskodnak a kényelmes, mégis dinamikus vezetési pozícióról > Limitált, mindössze 4000 darabos szériában, balkormányos és jobbkormányos kivitelben is elérhető a CUPRA Formentor VZ5 – így új piacokat, például az Egyesült Királyságot is meghódítja
A CUPRA újra a határokat feszegeti a nagy teljesítményű design világában: visszatér a legendás, hagyományos hajtású CUPRA Formentor VZ5. Limitált szériában, mindössze 4000 darab készül belőle a világon — ez a nagy teljesítményű crossover SUV új szintre emeli a szenvedélyt és a precizitást, miközben minden út élmény vele.
A CUPRA Formentor VZ5 mindig is kitűnt a tömegből. A crossover SUV jellegzetes, 390 lóerős (287 kW) és 480 Nm-es, öthengeres lüktetése, nyomatékosztó agilitása és szoborszerű formavilága tökéletesen megtestesíti a márka lázadó szellemét és mérnöki tudását.
Visszatért – újrakalibrált pontossággal, kifinomultabb stílussal és innovatív funkciókkal, amelyek átírják a teljesítmény szabályait.
„A CUPRA Formentor VZ5 újra itt van, hogy megmutassa: nálunk a teljesítmény és az érzelem kéz a kézben jár. Az öthengeres motor legendája él tovább ebben a modellben — a CUPRA igazi esszenciája: vakmerő, különc és tele szenvedéllyel,” — fogalmaz Sven Schuwirth, a CUPRA értékesítésért, marketingért és aftersalesért felelős ügyvezető alelnöke. „Most először a CUPRA Formentor VZ5 mind bal-, mind jobbkormányos verzióban érkezik, hogy a brit piac se maradjon ki az élményből.”
Bevezetés
A vadonatúj CUPRA Formentor VZ5 szívében a legendás 2,5 literes, öthengeres TSI motor dübörög, 390 lóerővel (287kW) és 480 Nm nyomatékkal – most először korlátok nélkül, a végsebességet is szabadjára engedve. A hétsebességes dupla tengelykapcsolós váltóval és 4Drive összkerék-hajtásrendszerrel párosítva a VZ5 precíz erőelosztást kínál mind a négy kerék között, emellett oldalirányban is szabályozza a hajtást, így minden kanyar még precízebb és stabilabb lesz.
A VZ5 új dizájnja igazi mestermunka: a dinamizmus és elegancia találkozása. A kiszélesített kerékjáratok, az újragondolt első lökhárító és a „VZ5” gravírozású első légterelő már messziről jelzik, hogy nem mindennapi a jármű. A fekete karbon tükörházak (opciósan rendelhetők) lopakodó eleganciát kölcsönöznek, míg az átlós, rézszínű kipufogóvégek sportautós karakterét erősítik.
A Matrix HD fényszórókhoz egy stílusos újdonság is társul: elöl a CUPRA-embléma fénylik, míg az oldalsó tükrök árnyékként vetítik a „VZ5” szimbólumot az aszfaltra.
A VZ5 különkiadás már alapfelszereltségként Akebono hatdugattyús fékeket kapott, amelyek a modell saját, 20 colos könnyűfém keréktárcsájában kapnak helyet. 375 x 36 milliméternyi tiszta fékerő és megnyugtató biztonság.
A CUPRA Formentor VZ5 belső tere a sportosság és elegancia tökéletes harmóniáját sugározza. Az alacsonyra szerelt CUPBucket sportülések növelik a térérzetet, miközben a testre szabott, versenypályát idéző üléspozícióról gondoskodnak. A hangulatvilágítás, a sötétre csiszolt alumínium és a réz részletek modern, érzelmekre ható atmoszférát teremtenek.
A Sennheiser prémium hangrendszere életre kelti az utasteret – magával ragadó, részletgazdag hangzásával tökéletesen kiegészíti a jármű dinamikáját. A 12 colos infotainment rendszer és a 10,25 colos digitális műszeregység intuitív hozzáférést ad a navigációhoz, a médiához és a teljesítményadatokhoz – beleértve a fordulatszámot, a nyomatékot, a turbónyomást és a G-erőt is. A manuális üzemmódban látható váltófény igazi versenyhangulatot teremt – ahogy a fordulatszám eléri a 7000-et, vadul felvillan a piros jelzés.
Most először a CUPRA Formentor VZ5 mind jobbkormányos, mind balkormányos verzióban érkezik, hogy olyan új piacok se maradjanak ki az élményből, mint az Egyesült Királyság, Ausztrália vagy Új-Zéland. Ez a terjeszkedés is jól mutatja, hogy a CUPRA a határokat nem ismeri, amikor szenvedélyes, érzelmekre ható vezetési élményt akar népszerűsíteni.
Hajtáslánc és futómű
A CUPRA Formentor VZ5 szíve – az öthengeres erőforrás – új lendülettel, határozott ritmusban ver. A 2.5-ös turbós TSI 390 lóereje (287kW) és 480 Nm-es nyomatéka garantálja, hogy minden gázadásnál megdobbanjon a szíved – a csúcsot 5700–7000-es fordulatnál éri el. Az alumínium blokk, a nagynyomású befecskendezés és a szelepvezérlés harmóniája teszi lehetővé, hogy a SUV minden gázadásnál megmutassa, mire képes.
Az egyedi 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend és a különleges kipufogórendszer olyan organikus, érzelmekkel átitatott hangvilágot hoz létre, ami az élmény esszenciáját teremti meg.
A hétfokozatú DSG dupla tengelykapcsolós váltóval párosítva a VZ5 mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsul százra. És most először nincs korlátok közé szorítva a végsebesség — a legendás öthengeres motor minden ereje szabadon tombol, a nagy teljesítményű crossover SUV pedig 280 km/órás csúcson száguld az eufória határán.
Odabent a motorsport-hangulatot a váltásjelző fokozza: a zöld fények életre kelnek a pörgésre, majd vörösre váltanak, amikor a motor megközelíti a 7000-es fordulatot. Látványos kiteljesedés, amely összecseng a gépek szimfóniájával.
A teljesítmény alapját a VZ5 futóműve adja. Mindössze 10 milliméterrel alacsonyabb, de annál agilisabb: az első tengelyen MacPherson, hátul multilink, és az adaptív futómű-szabályozás (DCC) 15-féle beállítása gondoskodik róla, hogy a jármű pont úgy viselkedjen, ahogy az út és a helyzet megkívánja.
A CUPRA kormányról választható VZ5 vezetési profilok – Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad – teljesen áthangolják a jármű karakterét. A gázpedál érzékenységétől a belső fényekig minden üzemmódban más arcát mutatja a jármű. A Drift üzemmód az, ami igazán előhozza a VZ5 játékos énjét: kikapcsolt menetstabilizálóval, aktív nyomatékelosztóval és a teljes erővel egyetlen hátsó keréken – jöhetnek a precíz, kontrollált piruettek a zárt pályán.
Az elektrohirdraulikus vezérlésű ikerkuplungos nyomatékelosztó önállóan adagolja a nyomatékot a hátsó kerekekre, így kanyarban is villámgyorsan képes az erőt balra vagy jobbra terelni – nagyobb stabilitást és magabiztos irányíthatóságot adva.
Amikor ideje megzabolázni a tempót, a VZ5 magabiztosan kézben tart mindent. Az Akebono hatdugattyús féknyergek már alapfelszereltségnek számítanak a Limited Edition kivitelben. Exkluzív, réz és fekete színekben pompázó 20 colos VZ5 könnyűfém keréktárcsákon gurul, és olyan fékerőt kínál, ami méltó a VZ5 teljesítményéhez.
Design
A CUPRA Formentor VZ5 formavilága az erőt és a szenvedélyt egyesíti – egy jármű, ami érzelmeket kelt életre. A lendületes arányok hátrafelé húzzák a tekintetet, miközben a Sport Black hűtőrács és az újraformált első lökhárító határozott karaktert kölcsönöz. A „VZ5” gravírozású első légterelő egyértelmű üzenet: azonnal szemet szúr a jármű karaktere.
A Matrix HD fényszórók új szintre léptek: kristálytiszta sávhatárok, vakításmentes távfény és intelligens fényvezérlés a szembejövő járművekre reagálva. A dinamikusan működő tompított fény javítja a látási viszonyokat, a köszöntő és búcsúzó fényjáték pedig megteremti a már jól ismert CUPRA-hangulatot. Most először a VZ5 látványos fényshow-val emeli a tétet: a CUPRA-logó vagy felirat a járművezető igénye szerint világít az elején, míg a tükrök a „VZ5” szignót vetítik az útra.
A választható fekete karbon tükörborítások, a szélesebb kerékjárat és a karbon elemek elöl-hátul még inkább kihozzák a VZ5 sportosan elegáns, finoman agresszív stílusát. A jármű exkluzív, 20 colos réz–fekete VZ5 könnyűfém keréktárcsákon gurul, mögöttük alapáron ott dolgoznak az Akebono hatszögletes dugattyús fékek. Hátul karbonelemekből formált spoiler, elegáns hátsó lökhárító és diffúzor keretezi a rézszínű betétekkel díszített, átlósan elrendezett négy kipufogót – mindez erőt és teljesítményt sugároz.
A CUPRA és a VZ5 logó Dark Chrome kivitelben pompázik, diszkréten, mégis határozottan utalva a limitált széria kifinomultságára. Ehhez társul egy olyan színpalettát, ahol a fémes tónusok – például a Midnight Black vagy a Dark Void – mellett elegáns, matt felületek, mint a Magnetic TechMatt, a Century Bronze Matt és az Enceladus Grey Matt is megjelennek, hogy a dinamikus SUV karaktere ragyoghasson.
A VZ5 utastere a tapintható precizitás iskolapéldája. A Dinamica sportülések alapfelszereltségként járnak, de választhatod a CUPBucket üléseket is – mindkettő alacsonyan ül, ahogy a versenypályán szokás. A belső hangulatvilágítás a VZ5 érzelmi ritmusára hangolva pulzál, miközben a sötétre fényezett alumínium és a réz részletek igazi prémium életérzést teremtenek. A sötét alumíniumpedálok koronázzák meg a vezetési élményt.
Digitalizáció
A CUPRA Formentor VZ5 nemcsak a vezetés élményét adja, hanem összeköt a digitális világgal is.
Középen a 10,25 colos digitális műszeregység kap helyet, személyre szabható megjelenéssel – a klasszikus óráktól a látványos, színes navigációig. A CUPRA View üzemmódban minden adat tisztán látszik: fordulatszám, nyomaték, turbónyomás és G-erő – a váltófény pedig pulzál, ahogy felpörög a motor.
A 12 colos infotainment központi kijelző 3D-s online navigációval (opcionális), beszédfelismeréssel és kézmozdulat-vezérléssel teszi könnyebbé az utazást. A Wireless Full Link révén az Apple CarPlay és az Android Auto integrációja gyerekjáték, a kapacitív érintőcsúszkáknak köszönhetően pedig a klíma és a hangerő vezérlése egyetlen mozdulat.
A Sennheiser 12 hangszórós audiorendszere igazi koncerttermet varázsol az utastérből. A CUPRA a Sennheiser Mobilityvel közösen új szintre emeli a hangzást: a 390 wattos hifi rendszer a Concerto algoritmusok és az AMBEO technológia tökéletes harmóniáját hozza el. Az eredmény a Sennheiserre jellemző, hamisítatlan hangzás — magával ragadó, precíz és érzelemmel teli, évtizedek tapasztalatával a zenészek és hangmesterek szolgálatában tökéletesítve.
A Qi-szabványú vezeték nélküli töltés, a négy USB-C port és a Bluetooth kapcsolat gondoskodik a folyamatos töltöttségről. A VZ5 a vezetés szerelmeseinek készült – egyúttal egy digitális tér is, ahol minden a letisztultságról, az irányíthatóságról és a konnektivitásról szól.
Biztonság és kényelem
A CUPRA Formentor VZ5 újra bizonyítja, hogy a biztonság és a szenvedély kéz a kézben járhat – a csúcsteljesítmény mellé okos, mégsem tolakodó biztonsági megoldásokat kínál. A Travel Assist vezetéstámogató rendszer gondoskodik róla, hogy a jármű a sáv közepén maradjon és kövesse a forgalom ritmusát, míg a „Side és Exit Assist” figyelmeztet a holttérben lévő járművekre és az ajtónyitáskor felmerülő veszélyekre.
A fejlett rendszerek zökkenőmentesen kapcsolódnak egymáshoz, növelve a kényelmet, miközben az irányítás továbbra is a járművezető kezedben marad. A VZ5-ben a biztonság nem opció, hanem alapelv: a vezető áll a középpontban, a CUPRA pedig a magabiztos tempó garanciája.
Barcelonában terveztük, fejlesztettük és gyártottuk – a CUPRA Formentor VZ5 limitált, 4000 darabos szériájának gyártása 2026 első negyedévében indul, megelőzve a jármű piaci bevezetését, amely szintén az év első negyedévére várható.
Ismerd meg a Formentor minden részletét!